Monday, 28 November 2011

Salam Maal Hijrah 1433



Dari Abdullah bin Mas'ud, katanya:"Bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Tiap-tiap Nabi yang diutus sebelum saya mempunyai pengikut-pengikut dan sahabat-sahabat yang terpilih dari umatnya masing-masing; mereka itu berpegang kepada contoh Nabinya dan menuruti perintahnya; kemudian setelah zaman itu berlalu mereka disambung oleh generasi yang hanya pandai berkata, tetapi tidak bekerja,dan bekerja tetapi tidak menuruti pedoman-pedoman Nabinya. Sesiapa menentang kaum itu dengan kekerasan, mu'minlah ia, menentangnya dengan perkataan, mu'min pula, dan menentangnya dengan hatinya mu'min juga; dan telah habislah iman dari orang-orang yang tidak menentang kemungkaran, walaupun dengan hatinya."
(Riwayat Muslim)
Perjuangan melawan kemungkaran adalah menjadi dasar utama para nabi dan orang-orang yang beriman. Nabi Muhammad saw, seperti halnya nabi-nabi sebelumnya, menghadapi berbagai kesukaran sepanjang hidup baginda. Baginda berkorban meninggalkan harta dan berhijrah ke Madinah demi kelangsungan dakwah Islam.

Ini disebutkan di dalam al-Quran yang bermaksud :"Sesungguhnya, orang-orang yang beriman, berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (al-Baqarah: 218)

Sebagai balasan atas pengorbanan tersebut, Allah memberikan khabar gembira dengan limpahan kebaikan dan rezeki di dunia. Hal ini disebutkan di dalam al-Quran yang bermaksud: "Sesiapa yang berhijrah di jalan Allah, nescaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak. Sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dimaksudkan), maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.."(an-Nisaa:100)

Sesungguhnya orang yang benar-benar beriman sama sekali tidak merasa takut atau gementar apabila menghadapi musuh. Semuanya adalah kerana keyakinan pada Allah bahawa Dia sentiasa bersama orang-orang yang benar seperti mana firman Allah S.W.T yang bermaksud: "Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (iaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu ia berkata kepada temannya, 'Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah bersama kita.' Maka Allah menurunkan ketenangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentera yang kamu tidak melihatnya, dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (at-Taubah: 40)

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أُوْلَـئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat ke 218)

Friday, 25 November 2011

Mengapa Sukar Mendapat Jodoh ?

Topik ni mmg hangat diperkatakan... Yg pasti, kebanyakkan yg stay single mesti akan at least terfikir atau terdetik kenape ssh nk dpt jodoh..
Jodoh pertemuan ketentuan Tuhan.. Murnikan niat & terus berikhtiar merupakan kewajipan insan..muhasabah & perbaiki kelemahan agar Allah dekatkan pasangan kita dgn segera...Insyallah...




Antara faktor utama sukar utk mendpt jodoh :-

1. Jodoh belum sampai

Kesukaran mencari jodoh selepas berusaha keras mungkin krn blum smpai msa nya utk kita bertemu jodoh dlm perkiraan Allah.. Bersangka baik dgn
Allah dlm hal ini & jgn sekali2 berputus asa utk trus berusaha...
 
2. Memahami qada & qadar dgn cara yg tepat

Ramai org mengira qada & qadar sbg pemaksaan Allah ke atas hamba-Nya & manusia hanya mengikut apa yg telah ditetapkn oleh Allah... Pandangan ini adalah salah krn takdir adalah ketetapan Allah yg Maha Mengetahui ttg kejadian yg akan berlaku berhubung semua perkara... Pengetahuan Allah berkenaan sesuatu perkara tidak tidak akan mempengaruhi kehendak hamba itu...

3. Hati tidak fokus


Fokus adalah doa.. Jodoh tidak akan sampai jika kita asyik fokus pada benda lain... Mengejar cita2 tak salah ttp fokus perlu juga diberikan dlm urusan jodoh... Seseorang yg betul2 bersedia utk berumah tangga & berkemampuan utk menanggung sebuah keluarga, fokus hati utk mencari jodoh yg sebenar dgn bersungguh2...

4. Belum bersedia 


Perasaan sama ada sudah bersedia atau belum bersedia lahir dari hati setelah kita menilai diri sendiri... Kemampuan mempengaruhi persediaan..Selagi hati mengatakan belum bersedia, selagi itulah sukar bertemu jodoh... Positive kan fikiran drpd terlalu memikirkan risiko & cuba sedaya upaya menampung segala kekurangan diri dlm segala aspek agar kita berasa bersedia..

5. Terlalu memilih 

Meletakkan kriteria tertentu antaranya keturunan, kekayaan, warna kulit, scala kecantikan, tahap pendidikan & status...Kegagalan mencari org yg memenuhi kriteria menyebabkan lambat bertemu jodoh... Tak salah memilih ttp jgn terlalu memilih mengikut kriteria tertentu...

6. Hati masih tidak bersih 


Hati yg masih byk diselaputi kebencian mungkin menyebabkan sukar mendapat jodoh...Ubatilah hati.. Tanamkan kasih syg kpd semua org... Sekiranya diri teraniaya, hantarlah doa kpd org yg menganiaya, bkn cacian... Jadikan taqwa sbg benteng drpd membiarkan perasaan dendam menguasai diri... Pandanglah semua org dgn kaca mata kasih syg & suburkanlah sifat berbaik sangka terhadap semua org di hati kita... Insyallah berkat kesucian hati yg sarat dgn kasih syg, nescaya diri kita akan mudah disayangi...

" JODOH TERLETAK DI TANGAN TUHAN & MANUSIA BERIKHTIAR MENCARI & MEMILIHNYA SESUAI DGN KETENTUAN YG DITETAPKAN TUHAN "


 ^_^

English Course For UKMSC Staff


Well actually (ceeewwaahh) , hari ni 25hb & semlm 24hb ada kursus english utk kakitangan ukmsc... Tujuannya utk memantapkan lg customer service staff2... bleh kata keseluruhan kursus ni mmg bagus.. at least kita dpt memperbetulkan cara berckp & grammar kita ^_^ 
Tp klau btul2 nak blaja english smpai btul2 pandai mmg xckup la msa 2 hari je...utk btul2 blaja english mmg perlukan msa yg byk... byk kerja2 grouping & setiap yg ktorg wat akan dpt hadiah..hehehee...fasilitator best & staff yg gempak membuat kan ktorg enjoy ^_^ 
Ape pn mmg seronok sgt dpt join kursus ni ^_^

sempat berposing lg ^_^


group ktorg yg gempak - group c


group yg comey - cute girls


group yg klakar - fantastic 


group yg happening - eagle


team ktorg byk menang hehee ^_^


Thursday, 24 November 2011

14 Interesting Facts about Dreams~~~

Dreaming is one of the most mysterious and interesting experiences in our lives.
In addition to this, it is also known that many artists have received their creative ideas from their dreams.
But what do we actually know about dreams?
Here are 14 interesting facts about dreams – enjoy and what’s most important, don’t forget to share your dream stories in the comment section!

1. You Forget 90% of Your Dreams
Within 5 minutes of waking half of your dream is forgotten. Within 10, 90% is gone.


2. Blind People also Dream
People who became blind after birth can see images in their dreams. People who are born blind do not see any images, but have dreams equally vivid involving their other senses of sound, smell, touch and emotion.


3. Everybody Dreams
Every human being dreams (except in cases of extreme psychological disorder). If you think you are not dreaming – you just forget your dreams.


4. In Our Dreams We Only See Faces That We already Know
Our mind is not inventing faces – in our dreams we see real faces of real people that we have seen during our life but may not know or remember. We have all seen hundreds of thousands of faces throughout our lives, so we have an endless supply of characters for our brain to utilize during our dreams.


5. Not Everybody Dreams in Color
A full 12% of sighted people dream exclusively in black and white. The remaining number dream in full color. Studies from 1915 through to the 1950s maintained that the majority of dreams were in black and white, but these results began to change in the 1960s. Today only 4.4% of the dreams of under-25 year-olds are in black and white. Recent research has suggested that those changing results may be linked to the switch from black-and-white film and TV to color media.


6. Dreams are Symbolic
If you dream about some particular subject it is not often that the dream is about that. Dreams speak in a deeply symbolic language. Whatever symbol your dream picks on it is most unlikely to be a symbol for itself.


7. Emotions
The most common emotion experienced in dreams is anxiety. Negative emotions are more common than positive ones.



8. You can have four to seven dreams in one night.
On average you can dream anywhere from one or two hours every night.


9. Animals Dream Too
Studies have been done on many different animals, and they all show the same brain waves during dreaming sleep as humans. The paws move like they are running and they make yipping sounds as if they are chasing something in a dream.


10. Body Paralysis
Rapid eye movement (REM) sleep is a normal stage of sleep characterized by rapid movements of the eyes. REM sleep in adult humans typically occupies 20-25% of total sleep, about 90-120 minutes of a night’s sleep.

During REM sleep the body is paralyzed by a mechanism in the brain in order to prevent the movements which occur in the dream from causing the physical body to move. However, it is possible for this mechanism to be triggered before, during, or after normal sleep while the brain awakens.


11. Dream Incorporation
Our mind interprets the external stimuli that our senses are bombarded with when we are asleep and make them a part of our dreams. This means that sometimes in our dreams we hear a sound from reality and incorporate it in a way. For example you may be dreaming that you are in a concert while your brother is playing a guitar during your sleep.


12. Men and Women Dream Differently
Men tend to dream more about other men. Around 70% of the characters in a man’s dream are other men. On the other hand, a woman’s dream contains almost an equal number of men and women. Aside from that, men generally have more aggressive emotions in their dreams than the female lot.


13. Precognitive Dreams
Results of several surveys across large population sets indicate that between 18% and 38% of people have experienced at least one precognitive dream and 70% have experienced déjà  vu. The percentage of persons that believe precognitive dreaming is possible is even higher – ranging from 63% to 98%.


14. If you are snoring, then you cannot be dreaming.
This fact is repeated all over the Internet, but I’m a bit suspicious whether it’s really true as I haven’t found any scientific evidence to support it.


Well, I hope you had a great time reading these strange facts about our dreams. ^_^


Tuesday, 22 November 2011

Mencari Kekayaan Hati

Harta jika diletakkan sbg alat, ia akan menyelamat.. Jika ia menjadi matlamat, ia akan membawa mudarat.. Justeru, letakkan harta di tangan supaya ia mudah dibelanjakan ke jln Allah.. Jgn letak di dlm hati sehingga menimbulkan tamak & zalim, lalu menimbulkan musibah..



Kaya harta atau miskin harta bkn menjadi persoalan, tetapi perlu berusaha utk mencari kekayaan hati yg boleh dimiliki oleh si miskin & si kaya... Allah Maha Adil dgn tidak meletakkan ketenangan & kebahagiaan pd harta krn tidak semua manusia mampu memilikinya..   Hati yg kaya, akan berasa cukup dgn yg sedikit.. Sebaliknya hati yg miskin tidak akan berasa puas dgn yg byk.. Jika miskin hati, rebutlah pahala dgn amalan..Org yg kaya hati akan terus memberi walaupun tidak berharta..


Jika tidak mampu memberi kekayaan, berilah dgn memberi salam & senyuman.. Jika ingin kaya, berniagalah dgn Allah melalui zakat & sedekah... Tidak kira kita drpd golongan apapun, sama ada kaya, sederhana atau miskin, tetapi yg penting kita mesti kaya....KAYA HATI

                               ~RENUNG2 KAN & SELAMAT BERAMAL ^_^ ~

Monday, 21 November 2011

moody monday~


huuu hri ni pagi2 dh moody xtau la nape...nk dtg bln kot...kepala rse mcm bengang je, ade je yg xkena... biase la org pompuan ni mmg ada angin kdg2 tp yg penting kene pndai kawal & x emo sgt la... klau emo sgt pn xsyok la asyik nk mrah2 n masam muke je..dh la nk pkul 10 mlm, patient xabis2 lg...sbr je la nsib baik sok keje tghari, klau keje pg mmg xlarat la...

hurmmm... kak dina ni tetibe je menggamit memori lame la plk huhuuu...teringat lagu2 fav lame dolu2... lgu taiwan,jpn & korea yg lame2...mmg lyn la smpai skrg..

cite psl smlm plk, g kt Butik Mama ade testshoot utk pemilihan model...berdebar la jgk hohooo... tp mmg best sgt2 sbb contestant yg dtg sume giler2 & klakar sgt...suatu expirience yg bgus.. harap dpt terpilih, tp klau xdpt pn xpe mgkin bkn rezeki sy, at least dpt pengalaman yg berharga dri senior2 yg ade..mereka sume mmg hebat & humble.
more info akan menyusul kemudian hehee ;-p

pada semua yg minat dgn tudung, selendang, dress & shawl sy cadangkan anda semua bershopping di Butik Mama sbb design produk dia sgt cantik, material yg bgus & harga berpatutan berbanding yg lain... mgkin lps ni sy akn jd pelanggan tetap kot heheee ^_^
belilah brg buatan malaysia (cewwahhh hehee ;p )
                                              

Monday, 14 November 2011

pagi yang malang ~

haizzz... hari ni pagi2 lg dh bad luck... lif hospital sume nye lambat, so sy wat keputusan naik lif barang kotor yg kt blakang skli dgn 3org staf ukmsc..smpai kt tingkat 2 tetibe ade org masuk bwk trolley hijau besar yg penuh dgn brg kotor...pas2 plk dia tolak trolley 2 , lanyak byk kali kt arah ktorg...mmg baran la tuhan je yg tau.. tolak byk kali , mcm xpuas hti je ktorg naik lif 2.. mata merah, pkai bj biru & mask.. dia kuar tingkat 4 dan skli lg masa nk tolak trolley kuar dgn sengaja dia tolak trolley ke arah ktorg...sbr je la... nsib mdm harjit bgtau yg dia 2 PSY sbb diorg prnh kene mrah dgn dia... ikutkn tgn mmg xsmpai, tp ikutkn hti mmg nk blasah je dia... nsib la sy tahan dgn tgn masa dia tolak trolley 2 klau x mmg dh sakit la bdn.. mmg bengkak la tangan kiri ni.. 
Msa 2 terpikir jgk, mcm mne la company bleh ambk dia keje sedangkan dia mmg sah2 PSY..tp org mcm dia & pekerja asing je la yg bleh diharap wat keje angkut brg kotor.. ble cite kt kak aja & muz diorg kata mmg slalu nmpk dia angkut brg kotor & mmg nampak pelik...

Apepun kita kne la byk bersbr ble berdepan dgn org yg  PSY mcm ni, klau kita mrh2 n gaduh dgn dia kita pn bleh jd giler... hehee

Sunday, 13 November 2011

Eye Make up ^_^

Sy suke eye make up Sandara Park group 2ne1, simple & cantik... harap2 la jd wat mcm ni hehee ^_^






Friday, 11 November 2011

Ade Ape Dgn 11.11.11

well guys.. hri ni 11.11.11 mmg cantik tarikh 2 ^_^
hari ni birthday pharmacist ktorg, Pn Maryam...
last min preparation, Kak Ezzah rancang nk blikan kek coklat secret recipe utk Pn Maryam...so ktorg share2 duit bli kek chocolate indulgent mmg sedap sgt ^_^... 
Disebabkan hari ni xramai patient, bdk2 farmasi jd giler hohohooo.. mmg pnt melayan kerenah diorg ni hehe...mcm2 hal
ape pn mmg enjoy sgt dgn kwn2 ^_^






Thursday, 10 November 2011

Malu Tp Mau hehee ;p

Pagi semalam tgh bz wat PDA kt umah tetiba je dpt panggilan dari org Karangkraf ... hati berbunga2 bila dia suruh dtg utk test shoot dara.com sabtu ni ^_^ ... Alhamdlh ... hati kata mau pegi tp malu (poyo je) hehe ;p So xdpt la join klas modelling Siti Murni  (SBSM) sabtu ni...sorry ya akk uni & abg hisham, sy akan join lain kali ble free insylh -_- .Dlm nxt week plk bz utk promote Butik Mama...harap2 la terpilih..amin.. doakan yg terbaik utk sy ye.. Moga hari ini dan hari2 yang mendatang lebih baik dari semalam... Ape yang baik datang dari Allah, ape yang buruk dtg dri kita sendiri ^_^

Wednesday, 9 November 2011

Hada Labo Lotion: The Japanese Skin Care Product That's Crazy Popular in Asia

Hada Labo is a Japanese skin care product that's insanely popular due to its amazing hydrating and anti-aging properties. It's said that one bottle of Hadalabo lotion sells every 4 seconds in Japan and now it looks like the rest of Asia is catching on to the craze. wow ^_^
Hada Labo is also extremely popular because the products only use the purest ingredients for hydrating and/or lightening skin.
It contains SHA which is known for its capacity to lock in and retain moisture which results in elastic, young-looking skin.
Do note that "lotion" in Asian skin care terminology is actually the equivalent of a "skin toner". Unlike lotion as it is generally known, Hada Labo lotion is clear, runny and lightweight and the product is used after cleansing and before applying moisturizer. Since it's fragrance-free, it looks and smells exactly like water except that it's a bit thicker and it feels stickier. Use it as a toner twice a day. 


produk ni mmg sgt3 best.. kandungan hyaluronic acid bgus utk kulit org asia dan tiada kesan sampingan.. berbaloi beli & guna wlaupn agak mahal tp tahan lame ^_^...ape lg jom beli kwn2 hehee...

Tuesday, 8 November 2011

wat a boring day huuu...

hri ni hari yg agak lesu :-( .. xde mood sgt nk wat keje di sbb kn ade yg asyik lari dri keje so kita pn dh hilang mood nk wat keje... sbr je la.. tp klau dh slalu sgt wat perangai kita pn bleh hilang sbr, nk wat mcm mne 2 ye? ptg ni smpai mlm kene siap kn jgk KPI @ PDA sbb esok dh nk kene submit kt boss... well this is my 1st PDA.. harap2 la kali ni dpt markah lebih, naik gaji & bonus bertambah...amin :-) ape pn kita hanya merancang, tp tuhan yg menentukan segala-galanya ...

Monday, 7 November 2011

bila dilanda kebosanan ~

hari2 yg agak membohsan kn huhuuu ;p ble la nk abis keje ni...




ape pn ak xde keje lain duk stdy belog ni almaklum la bru je wat kn, so xtau la nk wat mcm2 sgt... pt pn xde...discharge pn xramai...upload pic2 yg comel2 ^_^